check
חוקרי המפעל בעבר | מפעל המקרא

חוקרי המפעל בעבר

מייסדי המפעל ועורכי המהדורה

משה גושן–גוטשטיין

(1925–1991)

היה בלשן וחוקר מקרא, זוכה פרס ישראל למדעי היהדות לשנת 1998. למד באוניברסיטה העברית והיה חבר סגל בה בשנים 1950–1991. בנוסף לכך, היה חבר סגל באוניברסיטת בר אילן; חבר הנהלה באיגוד העולמי למדעי היהדות; ראש המכונים למילונאות ולתולדות חקר המקרא באוניברסיטת בר אילן. גושן-גוטשטיין היה ממייסדי מפעל המקרא ועמד בראשו מיום הקמתו ועד לפטירתו (בשנים 1965–1991). מחקריו כללו את חקר מגילות ים המלח, לשונות שמיות, תרגומי המקרא לארמית סורית ופרשנות מקרא בערבית. בנוסף לכך היה בעל מדור קבוע בעיתון הארץ "טור הלשון" וחלק מצוות יועצים לפינת "פרקי היום" בתנ"ך ששודרה בקול ישראל.

 

שמריהו טלמון 

(1920–2010)

היה פרופסור בחוג למקרא באוניברסיטה העברית בירושלים וראש מפעל המקרא, חתן פרס ישראל לחקר המקרא לשנת תשנ"ז (1997). עבודת הדוקטור של טלמון (1955), שנכתבה בהנחיית פרופ' י"א זליגמן, עסקה בכפלי גרסה כתופעת יסוד בנוסח המסירה של נוסח המקרא. כשנתיים לאחר הגשת עבודת הדוקטור, התקבל טלמון למרצה בחוג ולאחר מכן, כיהן כראש החוג, דיקן הפקולטה למדעי הרוח וכרקטור אוניברסיטת חיפה. לאחר פרישתו לגמלאות (1988), היה טלמון עורך מפעל המקרא עד סמוך לפטירתו. טלמון פרסם מאמרים רבים ונחשב לאחד מפורצי הדרך בחקר נוסח המקרא.

חיים רבין 

(1915–1996)

היה פרופסור לבלשנות, חוקר לשון העברית והלשונות השמיות באוניברסיטה העברית וממייסדי מפעל המקרא. רבין החל את דרכו האקדמית באנגליה, בהוראת עברית מקראית. עם עלייתו לארץ בשנת 1956, כיהן כפרופסור ללשון עברית באוניברסיטה העברית. בהמשך עמד בראש המכון למדעי היהדות של האוניברסיטה, לימד באוניברסיטאות שונות בעולם והיה חבר באקדמיה ללשון העברית. רבין היה מחלוצי מחקר לשון מגילות ים המלח וחקר את הלשון העברית בימי הביניים, העברית החדשה ולהגים מוקדמים של השפה הערבית.

עמנואל טוב

(1941 – )

חוקר מקרא, חתן פרס אמ"ת לשנת תשס"ה (2004) וחתן פרס ישראל לשנת תש"ע (2009), שניהם לחקר המקרא. למד ומלמד זה יובל שנים באוניברסיטה העברית. מתמחה בחקר תרגום השבעים ובחקר נוסח המקרא וכתב ספרי יסוד והכין מאגרי נתונים בשני תחומים אלה. היה אחד מעורכי מפעל המקרא בשנים 1977 – 2004 ולעבודתו זו הייתה השפעה מכרעת על המיזם שלו (ושל רוברט קראפט) של החקירה הממוחשבת של תרגום השבעים (CATSS). היה העורך הראשי של מפעל פרסום מגילות מדבר יהודה בשנים 1990 – 2009.

חוקרי המפעל בעבר 

ד"ר רפאל (זינגר) זר

ראש מדור טקסט ומסורה ורכז המערכת של מפעל המקרא. לימד בחוגים למקרא במספר מכללות.
בין תחומי מחקריו העיקריים: חקר המסורה וכתבי היד המקראיים מימי הביניים, טעמי המקרא ולשון המקרא.

משה בר-אשר

ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל, עמית מחקר וראש מדור

גילן מרכוס

ישעיהו, ירמיהו ויחזקאל, עוזר מדעי ועורך משנה

שלמה נאה

יהושע, יחזקאל ותרי עשר, ראש מדור